W
jaki więc sposób skutecznie zapamiętywać, uczyć się, a potem sięgać do pamięci
po potrzebne nam informacje? Jeśli chcemy uruchomić nasz umysł, skłonić go do
przyswojenia dużej ilości informacji i zespolenia ich z wiedzą uprzednio
zdobytą, musimy pamiętać o zasadzie angażowania prawej i lewej półkuli mózgu. Pomogą
nam w tym Mapy Myśli.
Jesteśmy dzisiaj nieustannie bombardowani
informacjami, które docierają do nas z różnych stron i różnymi kanałami. Możemy
czasem po prostu pozwolić im, aby przemknęły obok nas. Ale nie zawsze jest to
możliwe. Uczniowie i studenci muszą zapamiętywać olbrzymie ilości informacji,
choć wielu osobom sprawia to wyraźny kłopot. Połowa z informacji (albo
więcej) i tak natychmiast lub chwilę później gdzieś umyka i raczej nie robimy
nic, aby temu zapobiec.
Dzieje się tak dlatego, że nasz sposób notowania
charakteryzuje najczęściej linearność, posługiwanie się wyłącznie zapisem
słownym, według pewnej logicznej struktury, która ma swój wyraźny początek,
rozwinięcie i zakończenie. Z badań nad mózgiem wiadomo jednak, że jeśli do
nauki czy sposobu notowania włączymy prawą półkulę, pobudzając wyobraźnię,
wprowadzając wymiary, kolory, przestrzeń, rytm – wzmagamy wielokrotnie nasze
zdolności zapamiętywania i wykorzystujemy pełniej moc naszego umysłu.
Możemy jednak spróbować lepiej zorganizować przetwarzanie przez nasz umysł informacji. Dzięki Mapom Myśli - niezwykłemu narzędziu służącemu do wspierania uczenia się i przydatnego na każdym poziomie kształcenia (także lifelong learning, czyli edukacji przez całe życie), możemy znacznie skuteczniej radzić sobie z informacjami.
Na rynku wydawniczym pojawiła się właśnie nowa
pozycja – Mapy Myśli. Poradnik dla osób uczących się, autorstwa Agaty Baj.
Autorka jest jednym z nielicznych polskich ekspertów specjalizujących się
w Mapach Myśli, pasjonatką nowoczesnej edukacji, trenerem i pedagogiem. Baj wykorzystywała
tę metodę już podczas swoich studiów, a obecnie prowadzi zajęcia ze studentami
pedagogiki ucząc ich, w jaki sposób mogą rysować i opisywać swoje myśli oraz po
co w ogóle powinni to robić. Podsumowując wieloletnie doświadczenia, zebrała w tym
e-booku unikalny zestaw materiałów, omówionych w ujęciu praktycznym i z
nastawieniem na jak największą użyteczność dla korzystających z Map Myśli.
Na konkretnych przykładach z własnej
„mapoteki“ autorka pokazuje, w jaki sposób budować Mapę Myśli, aby dokonać
selekcji informacji, wybrać te, które należy zapamiętać. Pokazuje zestaw
popularnych błędów oraz podpowiada, jak należy ich unikać. Wyjaśnia, w jaki
sposób można „rozebrać“ trudny tekst naukowy, z jakimi często mamy do
czynienia w podręcznikach akademickich i szkolnych oraz przełożyć go na zapis
łatwo przyswajalny dla mózgu. Z całą pewnością ten poradnik okaże się
pomocny wszystkim osobom uczącym się, w szkole, na studiach oraz kursach
doszkalających. Będzie również doskonałym narzędziem dla nauczycieli, z pomocą
którego mogą wpływać na lepsze zapamiętywanie treści przez swoich uczniów i
studentów.
Mapy Myśli. Poradnik dla osób uczących się. Agata Baj. Warszawa, luty 2013; wydanie pierwsze; ISBN:
978-83-63286-06-4; format: ePUB. Seria: Think! Wirtualna Biblioteka
Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia.
Poradnik dostępny w:
- Edustore.eu
- Aplikacjach Edustore w iTunes (iOS) i Google Play (Android)
- iBookstore
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz