Zapewne ta sytuacja, gdzie do niemieckich szkół trafić miała publikacja pełna wulgaryzmów, a w zamierzeniu promująca naszego wybitnego kompozytora, umocni zdanie przeciwników komiksu, że jako przejaw kultury popularnej, niskiej, o nikłych walorach intelektualnych, gatunek ten może jedynie pełnić funkcję rozrywkową.
Przykładów komiksów skierowanych do szerokiego (choć głównie młodego) odbiorcy, przekazujących poważne treści w atrakcyjnej formie wizualnej, jest jednak wiele. Dość przywołać tu dwa przykłady. Po pierwsze konkurs Muzeum Powstania Warszawskiego na komiks powstańczy doczekał się już czwartej edycji (http://www.1944.pl/o_muzeum/news/powstanie_44_w_komiksie_2/?q=%22traf%22). Każda z nich kończyła się wydaniem cieszącej się dużym zainteresowaniem czytelników antologii.
Drugi przykład - Fundacja Forum Obywatelskiego Rozwoju i Bank BZW BK promują wiedzę z zakresu przedsiębiorczości poprzez konkurs na komiks lub animację z zakresu ekonomii (http://www.for.org.pl/pl/komiks_animacja). Następnie, przy ich użyciu, tworzone są scenariusze zajęć lekcyjnych.
Czemu warto więc sięgnąć po komiksy w szkolnej praktyce? Pamiętajmy - nasi wychowankowie lepiej uczą się i zapamiętują treści w postaci obrazów. Możemy dzięki wysokoartystycznym komiksom uczyć ich wrażliwości na estetykę obrazu, kompozycję, konwencje malarskie i rysunkowe. Komiks to subiektywna wizja autora, wpływająca często na uczucia oglądającego, stąd warto porozmawiać przy tej okazji o oddziaływaniu sztuki na odbiorcę, relacji rzeczywistość- wizja autora dzieła. Wprowadzenie tego popularnego gatunku do naszych zajęć z pewnością zaciekawi uczniów, pobudzi ich wyobraźnię i kto wie - może skłoni do tworzenia własnych prac?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz